vrijdag 17 februari 2017

Waarom ik Partij voor de Dieren stem.


Ja maar de Partij voor de Dieren is een partij die alleen opkomt voor de belangen van dieren. Het is een opmerking die ik de laatste weken heel vaak hoor in de ontzettend interessante discussies die ontstaan over stemgedrag.
De reden dat ik stem op de Partij voor de Dieren is omdat ik een partij zocht die Niet akkoord gaat met onderhandelingen over vervuilende bedrijven. Ze hebben een standpunt dat als je structureel de wereld vervuild en stuk maakt, dat er dan gewoon Geen onderhandeling kan plaatsvinden.
En de wereld gaat stuk als we op deze manier doorgaan met vervuilen, het structureel schenden met mensen -en dierenrechten.
Ik stem op ze omdat ze langetermijnplannen hebben die niet gebaseerd zijn op economisch denken en zoveel mogelijk geld verdienen. Maar omdat ze oplossingen bieden die Voor een schoon milieu zijn.
Ik stem op ze, omdat ze voor gelijke rechten zijn van mannen, vrouwen, homosexuelen, transgenders. Ze zijn voor emancipatie en, daarin hebben we nog een lange weg te gaan als je ziet dat de rechten van al die mensen nog regelmatig geschonden worden.
Ik stem op ze omdat ik echt tegen de bio-industrie ben. Wil ik goedkoper eten, dan is het mijn keus om vegetarisch te leven. En dat vind ik helemaal niet erg. Ik hoef niet elke dag een dood dier op mijn bord als ik ze ook elke dag levend door mijn tuin kan zien zwerven in alle vrijheid.
Ik stem op de partij voor de dieren, omdat ik vind dat de volgende generatie recht heeft op een schone leefbare wereld.
Maar waarom dan zo extreem, is een vraag die me ook regelmatig wordt gesteld? Ik moet meestal lachen, want is het zo extreem dan? Kijk eens om je heen? Woon je in de stad en ben je een natuurliefhebber? Wanneer was de laatste keer dat je een huismus hebt gezien? Überhaupt nooit als je in een betondorp bent geboren.
En hoe ervaar je die verstikkende warme zomers vol smog? Dus je vindt het heel belangrijk dat je 130 misschien wel 140 moet blijven rijden? Beetje lastig met al die files van tegenwoordig en je wilt het waarschijnlijk niet weten, maar weet je hoe smerig die lucht is die je inademd als je er elke dag in staat?
Woon je in een dorp? Wanneer was de laatste keer dat je koeien vrij in de wei zag? Dat de groenteboer nog nostalgisch zijn groente kocht van de boeren in de omgeving?  Dat je velden vol boterbloemen, klaprozen en kamille zag die een bedwelmende geur verspreiden?
En waarom zou ik in godsnaam op partijen stemmen die onderhandelen met bedrijven die structureel doorgaan met vervuilen? Die halsstarrig proberen om een middenweg te vinden, terwijl de klok op vijf voor twaalf staat? Die akkoorden blijven sluiten met bedrijven die het helemaal niet goed voor hebben met het mens -en dierbelang. Dat kan toch niet?
Ik stem sowieso nooit, hoor ik ook wel eens. Veel te ingewikkeld en ik zou niet weten waar ik voor sta.
Dus het maakt je geen zak uit dat de wereld in zijn geheel naar de kloten gaat, omdat er nog steeds te veel mensen vinden dat we afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen, terwijl we op het gebied van technologie zoveel prachtige en vooral schone oplossingen hebben? En dat je kinderen binnenkort op een brandende aarde moeten leven omdat onze generatie te laf was om in te grijpen?
En als we dan toch economisch moeten denken, kijk dan eens in het partijprogramma waar ze die centjes vandaan willen halen.
En nee, je wordt niet gedwongen om vegetarisch te gaan leven, maar als je al die walgelijke flimpjes over structurele mishandelingen van dieren voorbij ziet komen, als je maar vaak genoeg wordt geconfronteerd met de realiteit zoals die nu is, wie weet maak je die keus dan zelf wel.
Je hebt in een democratie zoals deze altijd een keus. Dus kies dan iets waar je ook echt achter kan staan. Ik stem dus partij voor de dieren. Ben benieuwd waar jij voor staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten